Sekilas Fakta

 

                          

Maksud Logo :

Berlatarbelakangkan ikon Gunung Rimu serta anak sungai yang mengalir kearah gunung melambangkan  keunikan sungai kawasan briyang sekaligus memaparkan keunikan kehidupan dan kesinambungan bersama alam semula jadi.

Warna Merah , Hitam, Putih melambangkan warna adat budaya Bidayuh sentiasa dipertahankan.
Warna kuning melambangkan kekayaan sumber semulajadi,adat resam dan juga kesuburan tanaman di kawasan Sumur Bunuk.

Bentuk tiga bulatan melambangkan kesinambungan penduduk hidup aman damai dan "Samah Trukum"


Sejarah Kampung Sumur Bunuk :

Kampung Sumur Bunuk adalah sebahagian daripada kampung Segu Bunuk.Oleh kerana populasi penduduk  Kampung Segu Bunuk terlalu ramai, maka Kampung Bunuk dibahagikan kepada beberapa bahagian termasuklah kampung sumur bunuk yang ditubuhkan pada 16 September 2020 dan diketuai oleh En.Durit Anak Moting yang dilantik sebagai ketua kampung untuk tahun 2020-2022 dengan berslogankan SAMAH TRUKUM yang membawa maksud sama-sama berganding bahu dan tolong-menolong sesama penduduk kampung untuk memajukan Kampung Sumur Bunuk.











SEJARAH KAMPUNG BUNUK

Penempatan Benuk (Segu).

 

Kampung Benuk (Segu)

 

Kumpulan Benuk Bidayuh pada mulanya berhijrah dari Sungkung Kalimantan Barat, Indonesia ke Rabak Mikabuh sekitar tahun 1380-an dan tinggal di sana selama beberapa generasi. Berdasarkan wawancara dengan Tua Gawai Paka ak Otor dari Kampung Benuk pada 17-1-2001, dia mengatakan bahawa kumpulan Benuk Bidayuh berpindah dari Rabak Mikabuh dan tinggal di sebuah gua bernama Kibuo, yang terletak di sumber atas Pang Creek, sebuah anak sungai kanan Sungai Benuk. Kumpulan itu dipimpin oleh Bai Karang untuk mengelakkan diserbu oleh Skrang Ibans dan lanun lain yang biasa menyerang mereka pada zaman dahulu. Menurut legenda toa Bibenuk, pejuang Bibenuk yang terkenal adalah Mangbarik yang telah memerangi Skrang dan Sebuyau Ibans pada zaman dahulu. Dia mempertahankan kampung itu dan dia telah membunuh banyak musuh yang tengkoraknya disimpan di Pondok Kepala Pusat hingga hari ini.

Setelah tinggal di generasi gua Gua Kibuo, seluruh kumpulan berpindah dari Gua Kibuo dan mereka berhijrah ke tempat bernama Ebawang di mana mereka membina rumah panjang untuk penempatan. Gua Kibuo kemudian ditinggalkan sepenuhnya. Setelah lebih dari 20 tahun tinggal di Ebawang, api besar mematikan seluruh penempatan. Oleh itu, seluruh penduduk berpindah ke tebing sungai bertentangan yang disebut Rabak Pata. Mereka tinggal di sana selama sekitar dua generasi dengan damai. Namun, kerana banjir berterusan di kawasan itu, mereka terbahagi kepada dua kumpulan. Satu kumpulan bergerak ke Sungai Reguak (Segu) sementara kumpulan yang lain pergi ke Parung Kedong untuk penempatan semula.

 

Mereka tinggal di kedua tempat itu selama kira-kira tiga generasi. Pada tahap selanjutnya, mereka yang tinggal di rumah panjang di sepanjang Sungai Reguak (Segu) biasanya ditenggelami air ketika hujan dan mereka yang menetap di Parung Kedong selalu menghadapi masalah kekurangan air. Mereka akhirnya meninggalkan dua tempat tersebut dan mereka berpindah ke sungai bernama Sungai Sawa di mana mereka akhirnya menetap di sana. Sungai Sawa adalah anak sungai Sungai Benuk dan, oleh karena itu, mereka menamakan penempatan baru itu "Kampung Benuk". Kata "Benuk" sebenarnya berasal dari kata Bidayuh "Tenok" yang bermaksud "memasak di tepi sungai". Sebelum penubuhan Kampung Benuk, orang biasa memasak di tepi sungai setelah menangkap ikan di sana. Oleh itu, beberapa rumah panjang dan Pangah didirikan di kampung tersebut. Pada awalnya dikenali sebagai "Kampung Tenok" dan perlahan-lahan disebut sebagai "Kampung Benuk" hingga hari ini.

Paka ak Otor, berusia 73 tahun, mengesahkan lebih jauh bahawa kumpulan Benuk / Segu telah tinggal di Kampung Benuk selama kira-kira sepuluh generasi, iaitu sudah 250 tahun. Namun, menurut kisah Bidayuh lain di Penrissen, keturunan kumpulan Biperoh dan Benuk / Segu semuanya berasal dari Muk Rubuh (Sibata) dan Barun dari Rabak Mikabuh. Muk Rubuh (Sibata) mempunyai enam orang anak lelaki. Anak ketiganya, Sabu Pagunja, membersihkan tanah di Rabak Pata di mana dia menubuhkan kumpulan Benuk bersama keluarga dan pengikutnya.

Pada tahun 1845, Sir Hugh Low mengunjungi kampung-kampung di sepanjang Sungai Sarawak Kiri, dia melihat bahawa Kampung Segou (Segu) mempunyai 30 keluarga yang tinggal di rumah panjang (Low, hal.299). Setelah penubuhan Kampung Benuk selama beberapa generasi, penduduk Kampung bertambah dan terdapat kekurangan tanah pertanian di sekitar kawasan ini. Oleh itu, pada tahun 1850-an, satu kumpulan meninggalkan Kampung induk dan membuat penempatan baru di Kampung Benga di Bukit Benga dan pada tahun 1990, kumpulan lain yang diketuai oleh Diop ak Rawong meninggalkan Kampung Benuk dan mendirikan sebuah kampung baru di Kampung Bratan di sepanjang Jalan Penrissen.

 

Sir Charles Brooke, Rajah Putih kedua Sarawak, melakukan lawatan rasmi ke Kampung Benuk ketika Sunjan ak Riguh adalah ketua ritual di Kampung. Rajah Putih memujuknya untuk membina rumah panjang yang lebih kekal dan bukannya tempat perlindungan sementara. Dia bahkan menghantar Residen Sarawak Proper, Mr.Cunnynghame yang melantik Orang Kaya (Tua Kampung) sebagai orang Bai Sedeai untuk Kampung dari tahun 1910 hingga 1947.

Sebelum Bai Sedeai dilantik sebagai ketua, Bai Lambo adalah Orang Kaya pertama yang dilantik pada tahun 1850-an oleh Brooke Authority dan Gendek ak Tiang adalah Orang Kaya kedua yang dilantik pada tahun 1890-an. Setelah kematian Bai Sedeai pada tahun 1947, Sembus ak Sango mengambil alih jawatan ketua dari 1948 hingga 1980, diikuti oleh Mindos ak Joni dari tahun 1980 hingga 1990 dan ketua sekarang Henry Jeom ak Siman dari 1-1-1991 masih berkhidmat sebagai penghulu kampung sehingga hari ini.

 

Pada tahun 1953, sebuah sekolah rendah yang dikenali sebagai St. Paul's Anglican Primary School didirikan oleh Anglican Missionary supaya anak-anak dari Kampung Benuk dapat mengikuti pendidikan rendah mereka. Pada tahun 1957 pengaruh agama Kristian Anglikan diperluas ke kampung. Di bawah kepemimpinan Sokim ak Indek, sebuah kumpulan dari Kampung Benuk ditukarkan kepada agama Kristian Anglikan dan sebuah kapel Attap yang disebut Gereja Anglikan St. Paul dibina. Pada tahun 1958, Miss Simit, seorang pelawat kesihatan, datang dan membuka sebuah klinik kesihatan di kampung tersebut. Pada 30-9-1963, Uskup Allenby menguduskan Kapel yang dikhaskan untuk St Paul di sebidang tanah yang disumbangkan oleh Mr. Goper. Gereja Anglikan St. Paul yang ada sekarang dibina semula pada tahun 1990-an. Pada tahun 1970-an, James Sakas ak Sebits memimpin sekumpulan penduduk kampung lain untuk memeluk agama Kristian Katolik Roma dan sebuah gereja kecil yang dipanggil Gereja Katolik Rom St. Mathew juga didirikan. Pada tahun 1990-an, Adek ak Rait membawa sekitar 10 keluarga dari Kampung Benuk untuk bergabung dengan Gereja SIB dan sebuah Gereja SIB juga dibina di Kampung.

Pada tahun 1963, Tua Gawai Paka mengumpulkan warisan budaya lama dan mendirikan Mini Museum di kampung tersebut. Pangah yang lama dibongkar dan rumah kepala rumah yang ada sekarang] berisi 20 tengkorak manusia

dibina semula pada tahun 1972. Pada masa ini, Panyah tidak digunakan sepenuhnya kerana sebahagian besar penduduk Kampung termasuk Tua Gawai Paka ak Otor sendiri telah memeluk agama Kristian Anglikan. Pada tahun 1992 ketika semakin ramai pelancong datang untuk mengunjungi Rumah Panjang Kampung Benuk, sebuah Pusat Maklumat Pelancongan telah ditubuhkan di bawah Care Taker Ponian ak Sandub yang pertama, diikuti oleh Care Taker Rindia ak Senges kedua, Basri ak Mojen dan Care Taker Diyong ak Siye yang dilantik pada 7-7-2001 hingga hari ini.

Bayaran pelancong adalah RM 3.00 seorang tanpa pemandu dan RM 5.00 seorang dengan pemandu. Menurut Diyong ak Siye, terdapat kira-kira 200 pelancong asing yang mengunjungi Kampung Benuk setiap bulan dan wang yang dikumpulkan bertujuan untuk projek kampung dan dana kebajikan. Pada tahun 1994, KEMAS datang ke kampung dan mendirikan Tadika KEMAS di sana. Pada masa ini, masih ada tiga rumah panjang Batang dengan 6 pintu, 7 pintu dan 5 pintu masing-masing didirikan di Kampung Benuk. Pada tahun 2000 Kampung Benuk mempunyai 230 rumah dan 1,530 orang tinggal di kampung tersebut.

 

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------

Benuk (Segu) Settlement.

(1) Kampung Benuk (Segu)

The Benuk Bidayuh group originally migrated from Sungkung Kalimantan Barat, Indonesia to Rabak Mikabuh sometime around 1380s and stayed there for a number of generations. Based on the interview with Tua Gawai Paka ak Otor of Kampung Benuk on 17-1-2001, he said that the Benuk Bidayuh group moved out of Rabak Mikabuh and stayed at a cave called Kibuo, situated at the upper source of Pang Creek, a right tributary of Benuk River. The group was led by Bai Karang in order to avoid being raided by the Skrang Ibans and other pirates who used to attack them in the olden days. According toa Bibenuk legend, the famous Bibenuk warrior was Mangbarik who had fought the Skrang and Sebuyau Ibans in the olden days. He defended the village and he had killed many enemies whose skulls were kept in the Pangah Headhouse even up to today.

After staying at Kibuo Cave fora generation, the whole group moved out of Kibuo Cave and they migrated to a place called Ebawang where they constructed a longhouse for settlement. Kibuo Cave was then totally abandoned. After more than 20 years staying at Ebawang, a big fire gutted the whole settlement. Hence, the whole population moved over to the opposite riverbank called Rabak Pata. They stayed there for about two generations peacefully. However, due to constant flooding in the area, they divided into two groups. One group moved over to Sungai Reguak (Segu) whereas the other group went to Parung Kedong for resettlement.

They resided in both places for about three generations. At the later stage, those who were staying in the longhouse along Sungai Reguak (Segu) used to be flooded during rainy days and those who settled down at Parung Kedong always faced the problem of water shortage. They finally abandoned the two places and they moved to a river called Sungai Sawa where they finally settled down there. Sungai Sawa was a tributary of Sungai Benuk and, hence, they named the new settlement “Kampung Benuk”. The word “Benuk” actually derives from the Bidayuh word “Tenok” which means “cooking at the riverside”. Before the establishment of Kampung Benuk, people used to cook at the riverside after catching the fish there. Hence, a few longhouses and a Pangah were established in the village. It was initially known as “Kampung Tenok” and slowly it was pronounced as “Kampung Benuk” until today.

Paka ak Otor, aged 73, further confirmed that the Benuk/Segu group have been staying at Kampung Benuk for about ten generations, i.e. 250 years already. However, according to another Bidayuh story in Penrissen, the descendants of Biperoh and Benuk/Segu group all came from Muk Rubuh (Sibata) and Barun of Rabak Mikabuh. Muk Rubuh (Sibata) had six sons. Her third son, Sabu Pagunja, cleared the land at Rabak Pata where he established the Benuk group together with his family and followers.

In 1845, Sir Hugh Low visited the villages along Sungai Sarawak Kiri, he noticed that Kampung Segou (Segu) had 30 families staying in the longhouses (Low, p.299). After the establishment of Kampung Benuk for a few generations, the population of the Kampung increased and there was a shortage of farming land around the area. Hence, sometime in 1850s, one group left the parent Kampung and created a new settlement at Kampung Benga at Bukit Benga and in 1990, another group led by Diop ak Rawong left Kampung Benuk and established a new village at Kampung Bratan along Penrissen Road.

Sir Charles Brooke, the second White Rajah of Sarawak, did make an official visit to Kampung Benuk when Sunjan ak Riguh was the ritual chief of the Kampung. The White Rajah persuaded him to build a more permanent longhouse instead of temporary shelters. He even sent the Resident of Sarawak Proper, Mr.Cunnynghame who appointed the Orang Kaya (Tua Kampung) in the person of Bai Sedeai for the Kampung from 1910 to 1947.

Before Bai Sedeai was appointed as the headman, Bai Lambo was the first Orang Kaya appointed sometime in 1850s by the Brooke Authority and Gendek ak Tiang was the second Orang Kaya appointed sometime in1890s. Upon the death of Bai Sedeai in 1947, Sembus ak Sango took over the post of the headman from 1948 to 1980, followed by Mindos ak Joni from 1980 to 1990 and the present headman Henry Jeom ak Siman from 1-1-1991 is still serving as the headman of the village until today.

In 1953, a primary school known as St. Paul's Anglican Primary School was established by the Anglican Missionary so that the children from Kampung Benuk could attend their primary education. In 1957 the influence of Anglican Christianity was extended to the village. Under the leadership of Sokim ak Indek, a group from Kampung Benuk were converted to Anglican Christianity and an Attap chapel called St. Paul’s Anglican Church was built. In 1958, Miss Simit, a health visitor, came and opened up a health clinic in the village. On 30-9-1963, Bishop Allenby consecrated the Chapel dedicated to St. Paul on a piece of land donated by Mr. Goper. The present St. Paul’s Anglican Church was rebuilt sometime in 1990s. In 1970s, James Sakas ak Sebits led another group of villagers to embrace Roman Catholic Christianity and a chapel called St. Mathew’s Roman Catholic Church was also established. In 1990s, Adek ak Rait brought about 10 families from Kampung Benuk to join SIB Church and a SIB Church was also constructed in the Kampung.

In 1963, Tua Gawai Paka collected the old cultural heritage and established a Mini Museum in the village. The old Pangah was dismantled and the present Head-house stil] containing 20 human skulls was

rebuilt in 1972. At the moment, the Panyah is not fully used because most of the Kampung people including Tua Gawai Paka ak Otor himself have been converted to Anglican Christianity. In 1992 when more and more tourists came to visit Kampung Benuk Longhouse, a Tourist Information Centre was established under the first Care Taker Ponian ak Sandub, followed by the second Care Taker Rindia ak Senges, Basri ak Mojen and the present Care Taker Diyong ak Siye who was appointed on 7-7-2001 until today.

The tourist fee is RM 3.00 per person without guide and RM 5.00 per person with guide. According to Diyong ak Siye, there are about 200 foreign tourists visiting Kampung Benuk every month and the money collected is meant for village project and welfare fund. In 1994, KEMAS came to the village and established a KEMAS Kindergarten there. At the moment, there are still three Batang longhouses with 6 doors, 7 doors and 5 doors each being established in Kampung Benuk. In 2000 Kampung Benuk had 230 houses and 1,530 people staying in the village.

 

 

Ini adalah serba sedikit perkongsian mengenai Sejarah Kampung Benuk (Segu).

 

Sumber asal: Book History of The Bidayuh in Kuching Division Sarawak by Dr Chang Pat Foh